Transport

Som hovedregel er det utrolig nemt at blive transporteret rundt i Thailand, men dog med visse begrænsninger.
Skal man ud i landets afkroge og altså fra Nord til Øst, eller fra Vest til Syd er der en lille hage, og det er at alt foregår med Bangkok som landets navle. Atså ud fra Bangkok og tilbage over Bangkok.

Ellers er der et hav af muligheder:

Flyvning
Det er naturligvis nemmest og hurtigst - og meget billigt! - men her ville vi nok ikke spare for meget, og derfor holde os til Thai Air. Vi har også selv foretrukket dette til de længere afstande, så vi har virkelig en del indenrigsflyvninger på samvittigheden.

Taxi
Det er nemt, billigt og man kan tage en taxi hele landet rundt, hvis det er det man ønsker.
Det vi forstår med en gade taxi, altså en personbil til 4-5 personer, er der voldsomt mange af i Bangkok området. De er ikke til at komme uden om. Bed om at få taximeteret sat til, og det er bestemt ikke dyrt. Man skal lige være opmærksom omkring de fleste kører på gas og dette gør at en stor del af bagagerummet er fyldt op af gasbeholderen. Hermed er der altså ikke meget plads tilbage til de store kufferter, hvis man er fire personer der skal transporteres.
Ved længere ture, som for eksempel Bangkok-Hua Hin (omkring 3 timer) skal der aftales og pruttes om en fast pris inden turen startes. Vær opmærksom på sprogproblemer, idet en thai siger ja til ligegyldigt, hvad de bliver spurgt om -  især når det er vedrørende penge.
De siger ja til at kende, både hotel og adresse, men alligevel kommer man tit på afveje. Det er også helt almindeligt at deres håndholdte mobil bliver brugt under hele transporten, hvor der tales privat med konen, eller andre chauffører. Især når de skal have hjælp til den adresse de ikke kendte alligevel, altså efter kunden er kommet ind i bilen.
Vær opmærksom på at der kan være mange vejafgifter i Bangkok, disse penge skal kunden betale - udover turen.
På spørgsmålet om de kan engelsk, er svaret også ja, men det gælder for det meste kun for  - "no have". 

Tog-højbanen i Bangkok.
Den ved vi ikke så meget om, idet vi kun har benyttet den en enkelt gang. Fordelen er at man kommer hurtigt og nemt igennem Bangkok, hvor det kan tage timer med en taxi. Priserne er billige, men det virkede meget forvirrende for os den ene gang, og måske derfor har vi ikke benyttet den siden.

Tuk-Tuk i Bangkok.
Disse  sjove og stærkt ildelugtende og støjende maskiner kan være fristende at benytte. De fleste er trehjulede motorcykler med en overdækning til kunderne. Her skal der holdes på hat og briller.
Vi har set en hel del uheld med disse maskiner, og også selv siddet i en som kørte galt. Men det er nemt, hurtigt, og billigt at komme rundt i hele Bangkok,s trafikale kaos. Vi befinder os nu bedre i en almindelig taxi her i byen. Regn ikke med at der er forsikring på kunderne.

Tuk-Tuk i den gyldne trekant.
Heroppe i Chiang Mai og Chiang Rai bruger de disse trehjulede Tuk-Tuk. her har de en lille bagagebærer som de slår ud bag på køretøjet og her bindes ens kufferter så fast med en gummistrop (indtil den knækker og bagagen bliver kørt over bagfra). Det farligste er den tit vilde kørsel og med tunge kufferter bagpå vipper det styrende forhjul op - og styringen er dermed væk. Vi var selv ude for det. Problemet med de rolige thaier er, at sker der noget, så vågner de igen bagefter som en smuk sommerfugl (Budister). Det er nok værre for os danskere, at få en tvivlsom genfødsel som en gris der skal til slagtning.

Tuk-tuk i Patong Beach/Phuket.
Her er det pæne små firhjulede maskiner i flotte farver. Det er bare skidt at chaufføren både sover, kan have kone og barn med på job, samt spiser i "bilen". Hertil har de tit ikke sovet i dagevis, hvis de har haft mange kunder, eller kan endda være påvirkede. Heldigvis ikke alle er det, men det sker. I langt de fleste tilfælde er det både dyrt og med dårlig betjening. En af grundene til dette er, at langt den overvejende del af den enorme flåde, er både styret og ejet af Mafiaen. Af samme grund er der Thailands dårligste transportmuligheder på dette feriested. Der findes en bus, men ruten er lagt helt umuligt med vilje. Vil man de 5-6 kilometer fra Patong og til Karon skal man køre fra Paton og helt ind i landet til Phuket Town. Herfra skal man så køre til Karon. Samme tur tilbage.
Altså kun en dyr tuk-tuk fra Patong til Karon, eller modsat, er der så tilbage. Det giver god omsætning, hvad den meget billige bus bestemt ikke gør.  Men naturligvis er der stadig de normale taxier som dyrt alternativ.
Jeg vil vove den påstand, at intet sted i Thailand, er der både dyrere og har dårligere transportmuligheder, end her på Phuket. Nogen vil nok sige - herregud at give hundrede kroner for en tuk/taxi i sin ferie - men husk på, at en tre ugers ferie løber op, med bare to transporter om dagen.

Tuk-tuk i Krabi og Ao-Nang Beach.
Her er de fleste tuk-tuk en knallert med sidevogn, hvor kunderne sidder. Der findes dog også i mindre grad de firehjulede fra Phuket. Her udover er der alm. taxi, samt "grisebiler". Det langt billigste og nemmeste - bare 20 Baht (18 kr.) - er bestemt grisebilen som kører en fast rute fra Krabi By, 25 km inde i landet og herud til turisternes Ao Nang Beach. Stop Bilen på gaden og spring af igen efter at have trykket på en knap (klokke). Den kører også hele Ao Nang Beach rundt. Turen Krabi By-Ao Nang beach koster bare 50 Baht. En taxi koster 600 Baht. Ulempen er igen den vilde kørsel ud over land, og med alt hvad der kan proppes ind på ladet og i styrehuset af kunder. Vi sad her sidste gang 18 personer udover chaufføren. Tre på gulvet og resten på skødet af de øvrige kunder, samt en stående udenfor på bagklappen. Men Krabi og Ao Nang Beach har nok de fleste og bedste transportmuligheder.

Tuk-tuk i ChaAm Beach.
Her i dejlige ChaAm Beach er der meget dårlig transport. Den der er, udover de taxi som kan bestilles fordi de ikke lige kan ses på gaderne, består af knallert taxi. Det er en almindelig knallert, hvor kunden sidder bagpå. "Chaufførerne" har grønne/gule veste på og holder som regel langs den kilometer lange strand. Det har mange hoteller rettet op på ved at have deres egen gratis transport mellem togstationen og natmarkedet (ChaAm By, to-tre km væk) Ulempen er den manglende frihed til selv af afgøre hvornår man vil transporteres. Endelig skal man bestemt prøve toget til Hua-Hin, det tager en lille halv time og er en oplevelse til ingen penge.
Ved ChaAm Beach "busstation" som ligger for enden af den lystige gade, kan man købe billetter til bustransporten ChaAm Beach-Bangkok, samt ChaAm Beach-Hua Hin. Det foregår i minibusser.
Her kan der også bestilles taxi til udflugtsstederne, f.eks. "Broen over floden Kwai", "tigerparken" og "Det flydende Marked" ved bangkok. Det er heldagsudflugter.

Tuk-Tuk i Hua Hin.
Den for år siden nyetablerede lufthavn i Hua Hin, fik Kongen hurtigt lukket. Den larmede for meget hen over hans Slot, udenfor Hua Hin.
Her på feriestedet Hua Hin (feriested?, forstå det hvem der vil) er det hovedsagelig almindelige taxier der dominerer, men også her er der mulighed for tuk-tuk.

Udon Thani.
Herope i det Nordøstlige Thailand og tæt på nabolandet Laos, er der en del blandede transport muligheder. Skal man derop, så tag toget dag eller nat fra Bangkok. Der er endestation i begge ender, så man glemmer ikke at komme af det rigtige sted. På en togtur her igennem hele Thailand kan man virkelig se det vekslende landskab i dagtimerne. Det tager alt imellem 10 og 14 timer. Man kan altid flyve tilbage på en times tid.

Koh Chang.
Thailands næststørste ø tæt op af Cambodia, kun Phuket er større, men dog med dæmning til fastlandet.
Her er der kun ganske få taxi og den eneste vi kunne få fra færgen, med 7 andre og deres rygsække, havde en pistol liggende ved gearstangen.

Tuk-tuk i Pattaya og Jomtien.
Disse to sammenvoksede feriesteder har noget af de bedste billigste transportmuligheder.
Det nemmeste og vil mange mene, det billigste er st hoppe på en grisevogn som kører en fast rute imellem de to byer og langs stranden, begge steder.

Koh Samet.
Ingen transport af betydning, men heller ikke strengt nødvendigt  - lej en knallert her, det er "rimelig" sikkert.

Koh Samui.
Skal man med taxi fra lufthavnen og til nærmeste hotel, midt om natten i silende uvejr, så stiger taksten til mindst det dobbelte på et øjeblik. Kom så ikke og påstå thaier ikke er hurtigste knallert på molen. Det fik vi at mærke. Under normele forhold er det taxi vi ville benytte her.