Hvad er et krydstogt?
Hvad koster det?
Hvad skal man tage sig i agt for?


Altså, hvad koster sådan en mindre vintertur på 12 dage med Italienske MSC (som vi sejlede med) og med alt betalt?
Det vil vi udførligt give jer opskriften på her på vores rejsesider. 

Hvis i bare kaster jer ud i de forskellige rejsebureauer og deres lokkepriser ud fra annoncerne - så risikerer i bestemt en kedelig overraskelse på rejsen, udover oplevelserne. De rigtige priser får i nemlig ikke i annoncen, for sådan er systemet ikke indrettet.
Der ville være mange kunder der aldrig ville henvende sig, hvis de kendte den samlede pris fra startKunderne bliver nemlig lokket ind i en åleruse.

Men først, hvad er et krydstogt? - i den virkelige verden.
Som de fleste allerede ved, er det et stort luksusskib der sejler rundt i et farvand, hvor man også får en masse hvile, afslapning, wellness, gourmet-mad af høj klasse, sol og sund søluft i skibets dejlige liggestole og ved skibets store pool.
Med dette skib, bliver man så sejlet ind til forskellige spændende lande og byer, som så kan opleves i løbet af en dags tid. Hvorefter skibet sejler videre til næste mål.
Det er sikkert hvad de fleste forventer af et krydstogt - hvis de bliver spurgt.

Men er det nu også sådan?
Eller er det bare noget som hører en svunden fortid til og siden er blevet os påduttet så mange gange, at vi - efterhånden tror dette er sandheden?

Om det er fortid eller ej, skal vi ikke gøre os kloge på - døm selv.

Men disse billed eksempler er langt fra dagens virkelighed, madmæssigt set - hvis man som vi har gjort to gange - vælger det italienske selskab MSC CRUISES og udgår fra en Italiensk havn.

Dette selskab kan ombord på skibet bedst sammenlignes med en kloning af Bilka og Lalandia, en fredag eftermiddag i børnenes vinterferie.

Ombord er det een stor gang stressende gøgl og ren "pengeafpresning" fra ankomst til afgang, og udelukkende på ”bambino” familiernes præmisser - helt og holdent. Kun terrorister, er være end mange af de italienske bambinoer, men det er pga. deres håbløse forældre.

Det mindre antal solvogne der er stuvet sammen på pooldækket er konstant optaget af et henkastet håndklæde og børnefamilier. 
Hvis det skulle lykkes at få erobret en solvogn for at nyde solen og slappe af, så glem det bare. Skibet har 15-20 "aktivitetsskabende" unge mennesker ansat, som konstant buldrer ud af de kraftige højtalere, i det overfyldte afslapningssted.
De samme unge mennesker erobrer dansestederne i natklubberne sent på aftenen med alle deres larmende påhit - overvejende for børn og barnlige sjæle.

I den fine restauration, hvor vi havde vores faste bord og tjener alle dage, havde nabobordet en søn på omkring 2-4 år på den sene spisning 20:30-22:00. (Der kan vælges imellem en tidlig og sen spisning).

Han skabte sig helt vildt de første to aftener.
Kastede med maden, skreg og hylede og løb legede imellem bordene, så vores tjener var ved at stå på hovedet over ham - i samtlige halvanden time.
Min kone og jeg kunne ikke føre en normal samtale under hele spisningen.
Den ene aften væltede barnet en af de høje og meget tunge stole ind over ryggen på mig.
Forældrene sad urokkeligt og smilede stolt af barnet.

Efter den anden aften bad vi om at tale med overtjeneren.
Fortalte ham om det, han allerede vidste, og fik det svar at han intet kunne sige til en børnefamilie. Han havde selv børnebørn.
Vi måtte flytte til et andet bord resten af rejsen og fik anvist et bord med to naboborde - og begge med to børn i samme alder.

Hvorfor har de familier ikke bedt om bord til den tidlige spisning klokken 18-20:30?
Fordi de italienere overhovedet ingen hensyn tager til andre mennesker.
Er det sådan i Italien? råber og skriger italienere altid til hinanden? er de altid så ufattelig larmende?

Vi rejser aldrig mere med MSC, eller ud fra en italiensk havn - aldrig!
Alt ombord foregår på italiensk, og i få tilfælde på elendigt speed-snakkende engelsk.
På MSC gætter vi på de 90% af gæsterne er italienere - også i Caribien.
Men det er også, langt det meste af maden ombord.
Det er fair nok, hvis man er til det.
Men de søger altså deres kunder i det internationale publikum.

Vedr. den fornemme gourmet-mad, som kokkene hævder at forkæle dig med på rejsen.
På de annoncerede galla-aftener, hvor der henstilles til at møde op i festtøj (jakke og slips, samt kjole), mødte mange italienske børnefamilier op i alt andet. Lige fra familier i "camping-habit", til unge (og ældre) der mødte op i hverdagsbukser og strikketrøjer.
Det blev nogle meget akavede galla-aftener. 

På den ene af disse galla-aftener, bestod hovedretten af een svinekotelet med lidt grønt og en klat kartoffelmos.
Den svinekotelet måtte været skåret ud på en pålægsmaskine - så tynd var den - ikke meget over en halv cm i tykkelsen.
Hertil lille, tør, og godt gennemstegt.
Denne samt hovedretten, to andre aftener, røg direkte tilbage i køkkenet af en trediedel af de gæster vi sad i nærheden af.
De resterende gæster holdt tydeligt anstrengt på formerne.
Vi blev i stedet tilbudt en udefinerbar fisk, som bestod af et par stykker af de aller-yderste halestykker, og det var ben det hele.

Nogle dage var bedre end andre, men gennemgående var det meste mad på niveau med en grillbar, hvorimod den store buffet som stod fremme i skibets cafeteria, var enormt flot.
Det var den også, her i den fine restaurant - af udseende!
Maden var virkelig flot arrangeret på tallerkenen der kom ind - men smagen udeblev og tilberedningen var til tider ganske forfærdelig.

Utrolig dejlig mandskabs-besætning ombord.
Stor ros er der dog til de tjenere vi havde fast ved 2-4-6 mands-bordene.
De gjorde alt, hvad de magtede for at forkæle os under spisningen, men det var ganske tydeligt at de skammede sig over meget - også af det de måtte servere.

Det samme med al kabinebesætning.
De var høflige og meget-meget hjælpsomme, men jo højere på strå ombord, jo mere arrogant opførsel overfor gæsterne - uden dog at være uvenlige.
Desværre er mandskabet underbetalte stakler fra hovedsagelig Bali, Indonesien, Cuba og tilsvarende steder.
Jeg ved det naturligvis ikke, men jeg har min tvivl om de tvungne drikkepenge på 18 euro (135 kr x 12 dage= 1.620 kr) som vi blev afkrævet ved rejsens afslutning - også bliver udbetalt ubeskåret til mandskabet.
Jeg mener heller ikke de rejsende skal betale personalets løn, når der allerede er betalt for rejsen.

Aftenen ombord på skibet.
Efter spisningen ville vi nyde musikken i en af natklubberne frem til 02 nat.
Mellem benene på de dansende par på dansegulvet kravlede børn i samme alder som i restaurationen, 2-4 år og lidt ældre, rundt og legede tag-fat til henad klokken 01:00.
Tro det eller ej, men vi havde sågar måned-gamle spædbørn i lift under nogle af bordene, samme sted.

Ombord kan man ikke bevæge sig få meter uden at møde en påtrængende “fotograf” som vil fotografere en under afslapning, spisning, og på hele rejsen.
Billederne kan afhentes næste dag til en pris af 150/300 kr pr. stk.
Vi er sågar blevet bortvist fra en smuk trappe, hvor jeg selv ville fotografere min kone. Bare fordi en af skibets "fotografer" stod her det meste af rejsen for at fotografere de folk som var på vej ned af den.

De fleste ved at man i en lufthavn ikke kan komme ud til sit fly, uden at skulle tvinges igennem en større “toldfri” butik.
Det samme er tilfældet ombord på skibet. Overalt hvor man bevæger sig på skibet faldbydes der varer som smykker, ure, foto og teknik, af forlængst udgåede modeller - til overpriser - og, hvor man skal sno sig igennem varer og påtrængende sælgere.

Nu kan vi naturligvis kun videregive disse erfaringer ud fra vores egne rejser.
De erfaringer her er ud fra de to krydstogter vi selv har været på og det er begge gange sket med det Italienske selskab MSC. 
Købt gennem henholdsvis Profil Rejser og Benns - i DK, men kunne være købt hvor som helst.

Det første foregik i december 2015.
Det vestlige Caribien rundt med skibet MSC DIVINA i 2015 og det andet i Middelhavet og Atlanterhavet med skibet MSC MAGNIFICA i januar 2017.
Så det er altså kun ud fra disse to rejser vi har vores erfaringer. Men forskellen imellem de to rejser var enorm, kan vi godt røbe.

Men for at starte med den sidste rejse her i januar 2017.
Vi falder over annoncen fra BENNS på nettet.
Det skal lige siges, at da vi reagerer på annoncen var det bestemt ikke med blinde øjne - ovenpå rejsen året før. Så der var ikke noget, der denne gang kom bag på os og derfor er følgende oplysninger for de der skal på deres første krydstogt.

Det bliver annonceret som et "Knaldtilbud" der skal reageres hurtigt på, tilbage i september 2016 - vi bestiller omgående.
Annoncen kommer herunder.


Vinterkrydstogt til Marokko, Tenerife & Madeira

  • Vinterkrydst..
  • Priser
  • Kort
  • Billeder

12 dage fra kr. 6.648,- pr. person

Inkl. fly, krydstogt med helpension og transfers

For førstegangs rejsende vil den nederste linie i annoncen godt kunne give det forkerte indtryk, nemlig at der er betalt for det hele undervejs.
Det er der også - men det bliver bestemt ikke den endelige pris ombord.
Dog får man på forespørgsel at vide der kan tilkøbes "forskellige vin og drikkepakker ved ombordstigning" - men ikke hjemmefra i dette tilfælde - ej heller de forskellige priser på drikkevarer ombord.

Der skal der tages stilling til mange ting ombord på skibet.
Den annoncerede pris dækker for en mindre indvendig kahyt, hvis man er to personer der rejser sammen. 
Ønsker man en kahyt med koøje, så stiger prisen med et betragteligt beløb og ønskes Balkon (udvendig altan), er det i visse tilfælde op til den dobbelte pris.
Igen - pr. person.
Fair nok! - man skal bare huske at lægge det til rejsens samlede pris, inden man tager sin beslutning.

Hvad der heller ikke er med i prisen er:
Roomservice i de billige kahytter - der skal betales pr. gang.
Tvungne "drikkepenge" til personalet. 9 euro pr. dag (12 dage)
Hvilket løber op i ca. 810,00 KR - pr. person.
Hertil 15% drikkepenge ved alle "væskeindkøb" ombord, hvis man ikke har tilkøbt en "drikkepakke" ombord - altså udover de allerede tvungne drikkepenge.
Drikkepengene bliver trukket fra ens "kort" ved rejsens afslutning.

Alle drikkevarer (i helpensionen) består af følgende:
Kaffe og the fra automater ombord i løbet af dagen, juice til morgenmad, isvand til frokost og aftensmad - intet herudover.

Udgifter hver gang skibet lægger til i land.
Udflugterne er helt urimeligt dyre, men dem kan man jo selv fravælge.
Priserne går lige fra et par hundrede kroner og til 1.000 kroner. 
Selv om ferien er påskrevet "gratis transfers" måtte vi i Malaga betale 6,90 euro for at blive kørt med "shuttle-bussen" fra skibets landgang, 12-1500 meter hen over havnen, og til havnens udgang - herefter måtte vi selv gå op til byen.
52.00 kr. pr. person er ikke nogen herregård - men det tæller med til sidst.
Havde vi vidst, hvor kort afstanden var, så havde vi taget spadsereturen i det gode vejr.

I Casablanca kostede "Shuttle-bussen" 19,90 euro pr. person.
Altså 150 kr.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hver gang en bus kørte fra skibet med 50 personer og hen til byen - indtjente den udtjente bus 7.500 kr  - i Marokko!
Men, det er skibet der tager guldet.

Hvad koster det så ombord på skibet.
Allerede når de mange tusinde krydstogt gæster går ombord på skibet slæbende på deres bagage, overfaldes de allerede for enden af landgangsbroen.
Her står der 15-20 tjenere klar med et "pakketilbud" ombord, og som kun kan tilkøbes for hele rejsen.
Selvom skibsrejsen påbegyndes her ved ombordstigning klokken 15 kan pakkerne kun fås for alle dagene. I deres verden er det 12 dage.
I vores verden er det kun nogle timer over 10 dage ombord - men okay 11 overnatninger.

Samtidig kan pakkerne kun tilkøbes, hvis samtlige i samme kahyt tilkøber dem, også evt. børn (børnene dog lidt billigere).

Hvad er det så for pakker?
Der er utallige pakker. ølpakker, vinpakker, ispakker - ja vi kunne blive ved.
Alle priser er forskellige og mange overlapper hinanden, som var det forsikringer der sælges.
Lad det være sagt med det samme. Det er komplet uoverskueligt på stående fod og med bagage, træthed, skubbende medrejsende der også skal igennem den trange gang og hvor personalet på begge sider har dannet en lang løbegang - og står klar med en bindede kontrakt og en kuglepen i hånden.

Vi købte den sikre som vi havde afprøvet på forrige tur - vinpakken til 195 kr. x 12 dage. (hvem drikker vin klokken 06 om morgenen på afrejsedagen - den 12. dag)
Altså ca. 2.400 kr. pr. person.
Klog af skade fra forrige rejse spurgte vi om den dækkede al tænkelig indtagelse ombord, som man bliver lovet ved køb - ja blev der svaret - over hele skibet.

Passer ikke.
Man bliver lovet alt det vin man kan drikke i restauranter, natklubber og barer over hele skibet.
Hertil kaffe, the, is, øl - altså det hele.

Når man første aften får udleveret det flotte vinkort til middagen og bestiller en flaske af de mange vine på kortet, så får man at vide at den allerede købte vinpakke kun dækker to billige vine, hvoraf den ene er tynd og udrikkelig og den anden meget middelmådig.
Resten har en næsten usynlig bette stjerne på vinkortet der fortæller at de alle koster ekstra. 
Her falder man nemt i og tror de er gratis med vinkortet og når vinen er drukket og maden spist, ja så får man den dyre regning på vinen.
Oven i den dyre vinpakke man allerede har købt.

Men det fungerer fint med vinkortet i alle skibets barer og natklubber vedr. øl og drink m.m. Dog skal man også her passe på ikke at bestille drinks med de små stjerner udfor.

Pengeløst samfund ombord.
Ombord på skibet er der ingen former for kontant betaling nogen steder.
Ved ankomsten registrerer man sit pengekort, og får så udleveret et MSC Kort.
Dette kort fungerer til alt ombord i hele ferien - alle betalinger, såvel som til låsen i kahytten. Faktisk meget behageligt ikke at skulle betale alle vegne med kontanter, eller bare det at skulle have dem på sig konstant rundt på skibet.
Alt afregnes ved feriens afslutning på sidstedagen.

Priser på øl, vand, is, kaffe og spiritus.

Igen ud fra vores skib-regning i januar 2017.

Vores vinpakke (pr. person i kahytten).
328,90 eu = ca. 2.470.00 kr.

Billigste vin (flaske) - og spiritus ombord.
Ca. 200.00 kr. og opefter.
1 lt. vand på skibet 2,60 eu
Tonic  1,50 eu
Cola 2,80 eu
Lille øl  2,90 eu
Stor øl 4,90 eu
Pina Colada 6,75 eu
Bloody Mary 6,70 eu
Mojito 6,80 eu
Vodka 5,30 eu
Barcardi Rom 5,30 eu
Captain Morgan 5,00
Gin 5,00 eu
Grand Marnier
Champagne 5,00 eu
Mai Tai 6,75 eu
BBC 6,75 eu
Ramazotto (likør) 4,90 eu

Is, to kugler 2,80 eu
Cappuccino 2,20 eu

Husk, at man jo er på ferie i mange timer og dage, og kan møde mange nye mennesker ombord.
Der går mere til, end man lige regner med.

Selv gemte vi hver eneste bon undervejs og selv om den kun står på lørdagsvin herhjemme i eget selskab, brugte vi 9.946.00 kr. på skibet - plus 15% drikkepenge der bliver lagt til, på ovenstående prisliste.

Ved godt det lyder helt vanvittigt, men - det der løber ned - løber op.
Vi var i godt selskab flere aftener, men helt ærligt - vi var altså kun en smule rundtosset een aften på hele rejsen.

Og så er vores beskrivelse her alligevel ikke helt rigtigt!
Vi havde jo købt vinpakken ved ombordstigning og vores regninger endte derfor alle på 00,00 eu.
Det skal også siges at de 15% drikkepenge oveni, kun er gældende for dem der ikke har købt vinpakken.

For os var det en god forretning at købe vinpakken, for der var et "pænt overskud" - men var der nu også det?
Det er det i selv skal prøve at regne på og samtidig gøre op med jer selv.
Derfor har vi lagt de "hemmelige" priser op her.
I vores tilfælde ville vi jo gerne have noget for pengene vedr. den dyre vinpakke og netop (og kun derfor), skulle der "arbejdes hårdt" for at tjene penge i natklubberne.
Det ville vi aldrig have gjort, hvis der skulle betales for hver drink.

Husk også, at selv med vinpakken er det strengt forbudt at tage noget med ned i kahytten, hvor der kun forefindes en hunde-dyr minibar.
Der kan heller ikke købes drink til andre en een selv, på vinpakken.

De tilsyneladende meget billige krydstogt-rejser der annonceres med holder ikke i virkeligheden og de løber, i dette tilfælde - uden besvær - meget nemt op i 15-20.000 kroner - og meget nemt endnu højere - pr. person - og for en god uges vinterferie i Sydeuropa.

Dette er der ikke noget galt i, når bare man kender prisen for selve rejsen hjemmefra og er indstillet på det. Og på, hvad det er man får for pengene.
Det er så det som vi har prøvet at belyse for jer her.

Her har vi fortalt om vores oplevelser og erfaringer ombord på to af MSC skibene.
Dette er ikke skrevet for at kritisere, men udelukkende for at vejlede de - der går og drømmer om et "billigt" krydstogt.
Men bestemt også for at folk hjemmefra ved, hvad deres billige rejse kan komme til at koste - inden de bestiller.

Vi håber - og tror - virkelig, andre har haft bedre oplevelser ved et krydstogt end vi og ved også godt folk har forskellige ønsker for deres krydstogt.

Men nu ved i, hvad i kan vente af jeres ferie med MSC.
Resten er op till jer - men de romantiske ferie-drømme om et afslappende krydstogt med forkælelse den holder ikke med MSC i Middelhavet.


Som der blev indledt med øverst, så er der en voldsom forskel på den sejlads i Middelhavet og den i Caribien. Sidst nævnte havde ikke alle de uopdragne Italienske børn og maden var fremragende - men priserne kan nogenlunde sammelignes.

Resultat.
Vi rejser aldrig mere med fra en Italiensk havn.