Ullared, Sverige 2017.

Her lige efter påskeferien - som blev holdt i vores campingvogn i Sorø - havde vi besluttet at forlænge ferien med fire dage i Sverige.
Vi havde allerede en dejlig hytte i Ullared. Byen ligger næsten stik øst for Varberg og ind i landet.
Ullared fordi der her ligger, et af Nordeuropas største og billigste varehuse og i op til flere plan.
Turen kan så forme sig med at Fyrst Albert og jeg kan gå ture - eller fiske - i de store skove og vilde natur, samtidig med at Conny kan shoppe vildt ind i varehuset som kun ligger fem kilometer fra hytten - en ren win-win situation.
Slå varehuset op her:

Vi kørte fra Fensmark (Næstved) 10:30 og tog vejen over Øresundsbroen. Herefer er der bare nogle timer stik nord af E6 - til lidt før Varberg.
Lidt før drejes der ind over landet af de mindre veje, igennem skov og natur.

Det er samlet en lille rejse på godt 350 kilometer, og tager lige knap 3 1/2 time og vi er fremme ved hytten.

Tirsdag den 18. april 2017.

Efter en god køretur og igennem flere snebyger op gennem Sverige, var vi fremme ved området udenfor Ullared.
Takket være vores tro rejsemakker - TomTom - (vores uundværlige navigator) fandt vi hurtigt frem til hytten, som ligger godt gemt væk inde i skoven.

Selve hytten ligger op ad to søsterhytter, tre lejligheder i en anden hytte, samt en større villa til udlejning for store familier.
Hertil en seperat sauna og grill-hytte ned til den lille søkant.
Der er plads til seks personer i hver af de tre hytter.
Vi er dog alene på turen.
Prisen for en hytte her er 2400.00 sv. for fire dage/tre overnatninger.

Her er stille, fred og ro - skønt.
Naturen er pragtfuld - skønt.
Men så er også alt sagt.
Men her er jo lige det, vi har brug for.

Vi fik os hurtigt indlogeret (nøglen sad i døren) og første tur rundt i området skulle foretages med Albert, efter den lange køretur.
Det blev kun til en halv times tid og lige for at se det mest nødvendige af omgivelserne, frem til de næste feriedage.

At vi havnede lige her i Ullared er fordi jeg har været så letsindig engang i februar, hvor jeg - hvis jeg fik min vilje med en sommerferie telttur til Kroatien, til juni - lovede hende nogle dage her i Ullared og med kun 5 km. til det store varehus.
Og nå ja, så lige med den skjulte dagsorden at varehuset har en vidunderlig skøn og stor afdeling for camping og fiskeri.
Men vi må heller ikke glemme den vidunderlige svenske natur og dyrelivet.

Undervejs hertil havde vi nok ikke lige regnet med at skulle igennem flere snebyger - her den 18. april.
Netop som vi havde passeret en snebyge sad Conny og talte om, vi måske kunne være så heldige at møde nogle elgdyr, men sådan nogle ser man jo kun på tv, mente hun.
Sekunder efter - bogstavelig talt - sprang der en elgko ud foran vores lille bil og derefter hoppede det kollosalt grimme, og helt forkert sammenskruede dyr, over et trådhegn ved vejsiden.
Yderst elegant af en halv tons koks - i en sæk - og med fire store grimme og forkerte stylter - i form af ben.
Det var så Conny,s første møde med en levende elgko.
Hertil kom så yderligere to andre.
Soveværelsesvinduet er med garanti haspet i nat.

Conny sad først som forstenet og handlingslammet efter synet af dette store dyr, få meter foran vores bil.
Så skete en helt masse ukontrollerbart på få sekunder og som kun kvinder forstår sig på.
Hun baksede med sin taske, telefon, jakkelomme og handskerummet på samme tid og i samme sekunder - for at få taget et hurtigt billede af de første elgkøer i hendes liv - og med et yders sølle resultat.
Det lykkedes hende dog at få taget noget der med god fantasi lignede et billede.

Alt medens dette stod på var mine tanker fremme ved hytten.
Var der ikke noget med en stor grill?
Mon der også er en masse trækul tilstede?
Ville den svenske naturstyrelse nogensinde opdage et af deres grimme dyr forsvinde?
Og hvor godt mon sådan en nygrillet elgko-mørbrad ville smage, hvis bare man lukkede øjnene mens man suttede den ned i halsen?

GØR det! - sagde min mave.
Gør det! - mærkede jeg på min pung.
Gør det! - tænkte Fyrst Albert højt og med kampklare strittende ører.
JEG VED, hvad du tænker og du kan GODT glemme det - hørte jeg Conny råbe.
Suk - videre mod dybfryseren.

Det endte med oksemørbrad og grøntsager, på et komfur der ikke var istand til at smelte en smørklat.
Og det over TV Avisen på SV 1 - eneste program på deres opreklamerede Satelit TV.

- men rødvinen - Silverboom 2001 hjemmefra - var himmelsk.
Ødemarkslivet er startet og vi elsker det!

Onsdag den 19. april 2017.

Helt fantastisk morgen at vågne op til og vi tror ikke der har være mange frostgrader i nat, om nogen.
Vi har vand næsten uden for døren og der er ikke noget is på.

Til gengæld er der helt blå himmel fra morgenstunden og hertil er det fuldstændig vindstille.
Fuglene synger rundt i alle træerne og dyrene springer rundt herude i vildmarken.
Fyrst Albert og Conny har taget morgenturen og han (Fyrsten) er fuldstændig vild med at læse dagens aviser. Nye dufte overalt og det er noget der passer ham aldeles godt. Han gøede nogle gange i nat og sikkert fordi der har været forskellige dyr op af hytten, både små som store.
Jeg lægger lige et formiddags foto på, herunder.

I dag skal vi til det store varehus, således at Conny kan få stillet de værste abstinenser og der igen kan falde lidt ro på hende.

Ved middagstid kørte vi til Varehuset i Ullared, bare små fem kilometer herfra. Conny dirrede over hele kroppen ved ankomst og nærmest småløb hen efter en af de kæmpestore indkøbsvogne.
Der var ingen kø ved indgangen og dejligt at være indendørs. Som jeg flere gange har sagt, så kom aldrig til dette varehus i en weekend.

Conny havde lavet en huskeseddel hjemmefra, skrevet over de seneste uger.
Faktisk var jeg ved at tage rullen med mig ind på det hellige hus, her til morgen.
Det første blev smidt i vognen allerede fem meter fra indgangen.
Så gik det ellers slag i slag videre frem i det enorme varehus og vel at mærke kun i stueetagen.
Hendes øjne strålede og hendes hænder arbejdede ivrigt imellem hylder og indkøbsvogn.
Der blev læsset tøj i lange baner i den efterhånden hjulbenede vogn og så gik det videre hen til prøverummet.
Pokkers også.... hun måtte kun have syv stykker med ind, så resten måtte blive tilbage indtil anden ombæring.
Udenfor sad de tålmodige mænd og halvsov, som perler på en snor - undskyld bænk.

Således fortsatte de næste godt tre timer igennem en del af butikken, men som Conny trøstende sagde - vi skal ikke overdrive - der er jo også en dag i morgen.

Vi kørte så tilbage til hytten i skoven og hyggede et par timer med at tømme bilen.
Men inden vi havde forladt varehuset lagde jeg mærke til et skilt, hvorpå der stod noget på lige netop mit sprog....
Asiatisk Buffet - 100 kr. (svenske vel at mærke = 78 dk.)
Skal der være fest, så lad der være fest. Netop derfor foreslog jeg galant at invitere hende tilbage for at spise her sidst på dagen.
Conny har ferie og skal bestemt ikke tilbringe den i et køkken!
(det her lønner sig sikkert senere i aften).

Tilbage ved 18:30 tiden parkerede vi uden for varehuset og gik ind i det mindre center lige overfor. Her på første sal ligger den meget hjemlige Asiatiske Restaurant og gør ikke meget væsen af sig.
Få meter udenfor, i et træskur, blev der reklameret med "ruller" til 79 kr.
Her stod folk i kø, ventede, og spiste på en træplade, udendørs i kulden.

Men hør nu lige her.
Hvor dumme kan de svenskere være?
Her i restauranten betalte vi 100 svenske kroner x to, ved indgangen.
Herefter var der hygge, varme og alt hvad vi kunne spise af de lækreste varme og nylavede asiatiske retter - og det var rigtigt mange, skal jeg huske at sige.
Hertil is, kaffe, sodavand - hent i buffeten - alt hvad du ønsker, så meget du ønsker!
JA, i læste rigtigt!
Mens dette skrives sidder jeg tilbage i hytten og med bukserne nede, på potten.
Her sidder jeg sikkert også når dagbogen her er færdig for i dag.

På dette sted er hygge, service, venlighed, mad, kaffe, drikkevarer og isdessert - helt på toppen.
Og jeg plejer ellers nok at kunne sige fra, hvis det modsatte er tilfældet.
Og prisen - hold nu kæft!
Når jeg kører de bagerste baghjul over broen igen - vil jeg fortsætte med at påstå - de er bindegale de svenskere, som fortsat besætter vores gamle landsdel.

Nu vi alligevel var tilbage i varehuset, ville Conny lige checke om hun skulle have glemt noget i eftermiddagens travlhed.
Sandelig det havde hun.

Dagens høst for mit eget vedkommende.
To lækre lune sommer jakker/trøjer a 131,00 kr.
En stak lækre strømper a 10 kr.
Syv gode boxershorts a 10 kr.
Plus diverse kurv-nedfald i lange baner.

I morgen bliver jeg hjemme sammen med Fyrst Albert og hygger i naturen.
Conny tager sig så af campingafdelingen, plus diverse.

Lidt gavnlige oplysninger.
De der kommer langvejs fra kan overnatte på Hotel/Motel direkte ved varehuset. Priser fra godt 500 sv. kr.

Autocampere har en plads godt 100 meter derfra.
Campingplads også opad området.
Masser af både indendørs og udendørs parkeringspladser/gratis!
Varehuset ligger midt i ingenting - bortset fra den skønneste natur.
Kom aldrig i en weekend.

Det var alt for i dag.
Resten af aftenen skal der hygges og til det, er der sat vand over til druesaft.

Torsdag den 20. april 2017.

Efter en dejlig og rolig nat i den skønne natur og hvor man virkelig føler sig i et med naturen og dyrelivet, vågnede vi lidt sent efter vores sædvanlige vaner.
Jeg udelukker bestemt ikke at Silverboom 2001 var uden indflydelse på dette.

Efter den altid dejlige morgenmad som blev tryllet frem af Conny, var det tid til en dejlig tur ud i naturen.
I dag var det Albert og jeg som gik denne tur. Vi gik en god tur igennem den dejlige tætte skov, hvor Albert havde halen direkte op i luften og snudeskaftet direkte ned i diverse musehuller og andre velduftende ting.
En gang imellem blev forbenene også brugt til at grave nogle huller endnu dybere, man ved jo aldrig om der skulle sidde en lille mus fastklemt et par meter nede i sit eget hul og ikke kunne finde ud igen.
Desværre far, heller ikke denne gang, kiggede han sørgmodigt op på mig.
Det er da bare iorden Albert - al begyndelse er svær.

Da vi vendte tilbage fra denne skønne og friske formiddagstur var Conny igen igang med de sædvanlige øvelser som fortæller mig, at en ny bytur er i vente.
Lige de sidste glemte ting, smilede hun.

Vi tog endnu engang turen til varehuset.
Men forinden ville vi lige kigge lidt på kommende muligheder vedrørende det at tage vores elskede telt med herop.
Vi kørte derfor til varehuset og netop her er der en lækker campingplads og den skulle vi lige besøge.
Efter med egne øjne at have konstateret en yders velordnet campingplads for både campingvogne, campere og telte, spærrede jeg mine øjne op endnu engang - foran mig - løbende ved siden af denne campingplads, var den skønneste og dejligste store brede å.

Allerede her, så jeg Conny sidde en dejlig sommeraften og tilberede den store laks jeg netop havde fanget i denne smukke å, på weberen.
Som campingmutter sagde, der er både laks, aborre, ål og andre fisk her i åen.
Det koster bare 100 af de svenske at fiske en hel dag og det er jo heldigvis bare 78 gode danske kroner - og så lige opad sit eget telt.
Ingen stressende kone under dagens fiskeri - hun smutter bare de få hundrede meter hen til varehuset og går shop-amok.
Perfekt!. - enhver mands drøm.

Efter dette behagelige møde med fremtiden (stadig en uge fri sidst i juli) kørte vi så hen i varehuset efter de sidste "småting".
Vi skal som bekendt tre uger på ægte campingferie den 9-29 juni ned igennem Europa og til Kroatien (Istrien) og derfor måtte vi også lige gennemtrawle camping afdelingen.
En masse helt uundværlige småting til sådan en rejse måtte i indkøbsvognen, naturligvis. Men som jeg har lært hele livet - det der løber ned, løber op - hvad jeg på mystisk vis aldrig har lært af alligevel, måtte endnu engang bare konstateres.

Vi tilbragte godt fem timer her igen i dag og den enorme vogn var igen fyldt op da vi skulle ud igennem smertegrænsen - kasseapparatet.
Livet skal gå videre - så fortræng det hurtigst muligt.

Tilbage i hytten, hvor Albert havde tilbragt dagen idet han absolut ikke bryder sig om varehusets udvidelser i klipperne pga. de voldsomme sprængninger, måtte vi gøre det godt igen med en lille gave.
Fyrst Albert fik en dejlig stor og skøn blød lækker rejseseng, som endda kan rulles sammen til næsten ingenting undervejs fra sted til sted.
Hjælp til selvhjælp - nu kan jeg igen ligge ordentlig i min egen seng.

Vi gik meget nemt hen over maden til aften. Vi havde begge "madlede" efter de tæt på 25 retter i går aftes. Så det blev bare til nogle stykker lækkert smørrebrød, skyllet ned med Silverboom.

Resten af denne aften stod så på almindelig familie rå-hygge i den skønne svenske forårsnat.
Vi har været heldige med vejret indtil nu. Alle dage med fuld sol, men bestemt ikke forårstemperaturer - men alligevel bedre end i DK. Hertil vindstille alle dage og som dansker ved man hvad dette betyder.

I morgen middag går turen så atter hjem til Danevang, efter nogle dejlige udgifttyngende kærestedage her i det svenske.
Men det er dette der betyder så meget for os mennesker der holder af hinanden - ikke at glemme at være sammen og få nydt den tid vi har, mens vi har den.
Vi gør det i tide og utide og er ikke mindst taknemmelige over - at vi kan!

Fredag den 21. april 2001.

Alt går for hurtigt, også denne lille tillægsferie i Sverige.
Vi kørte fra vores hytte kl 10:30 for dermed at sætte snuden tilbage sydpå og mod Øresundsbroen.
Et par dejlige dage var tilendebragt som det var planlagt, med ro, natur, afslapning, samt en del planlagte indkøb i det store og meget billige varehus.
Vi havde bla. - over nogen tid - planlagt en del indkøb til vores kommende tre ugers campingferie igennem Tyskland, Østrig, Slovenien, Kroatien og til Istrien - om godt 6 uger.
En tur vi glæder os enormt meget til.

Efter at have forladt hytten kørte vi lige forbi varehuset en sidste gang. Ikke for at handle yderligere, men for at se nærmere på campingpladsen og de andre muligheder for et kommende ophold.

Kørslen ned af E6 gik planmæssigt i en strid sidevind, hvilket så blev en fordel over broen pga. modvind, fremfor ubehagelig sidevind.
Vi var tilbage i Fensmark til både koldere og dårligere vejr, godt 3 1/2 time senere.

Da vi ikke endnu en gang vil sætte vores lid til den danske forsommer, er det grunden til vi har fremrykket vores sommerferie til start allerede den 9. juni.
Og i Kroatien er vi 98 % sikre på 26-30 gr. med sol og varme på denne tid af sommeren.