Vedr. bedste benplads.

Charterbureauer lokker med ekstra benplads mod ekstra betaling. Men husk, at pladsen i charterfly stadig er meget mere trang end den er i rutefly

Hvor tror du, man sidder mest komfortabelt: I en flyvemaskine med plads til 264 passagerer, eller i en maskine af præcis samme type og model, hvor flyselskabet har presset 405 sæder ind?
Svaret burde give sig selv, men alligevel er det noget, som mange rejselystne danskere ikke tænker på, når de booker deres ferierejse. Det fastslår flyeksperten Kenneth Karskov fra Viviro.com - den intelligente søgemaskine til billige flybilletter på nettet.

"Et flysæde er ikke bare et flysæde. Især charterselskaberne er blevet meget fokuserede på at optimere deres forretning ved at presse flere sæder ind i flyene. Samtidig er der nu flere "tilbud" om, at gæsterne kan købe sig til mere komfort på flyveturen mod ekstra betaling."
"Her er det vigtigt at huske, at udgangspunktet for hvad der hos et charterselskab defineres som "ekstra komfortabelt" er et helt andet end det er hos ruteselskaberne," siger Kenneth Karskov.

Han forklarer, at charterselskaberne har to knapper at dreje på, når der skal presses flere mennesker ind i en flyvemaskine: Man klemmer flere sæderækker ind i flyets længderetning, og man bruger smallere sæder, så der kan være flere sæder pr. række.
"For eksempel har et charterselskab klemt et helt sæde mere ind pr. række i en populær flytype som Boeing 767-300. Et andet charterselskab kan stuve 405 passagerer ind i en Airbus 330-300, som SAS kun har 264 sæder i."
"Der skal ikke meget hovedregning til at forstå, at det går gevaldigt ud over komforten, når der både er kortere afstand til sæderne foran og bagved, og samtidig er fx otte sæder pr. række i stedet for syv," siger Kenneth Karskov.

Et godt eksempel er en Boeing 747 - den velkendte jumbojet - indrettet af et kendt charterflyselskab. Her er sædeafstanden på de bageste og billigste sæder helt nede på 29 tommer, og mindst et selskab planlægger at reducere den yderligere til 28 tommer på de billigste sæder næste vinter.
Til sammenligning er der 32 tommer på økonomiklassen, når man flyver med SAS, Lufthansa eller Singapore Airlines. Flyver man med Thai, kan man nyde hele 34 tommer, også på økonomiklassen.

"Så er det jo meget fint, at man kan købe sig til lidt mere komfort hos charterselskaberne, hvis man har råd til det. Men nogle gange er ikke en gang "luksusklassen" på et charterfly mere luksus end økonomiklassen på et almindeligt rutefly."
"Firkantet sagt tager nogle charterselskaber ekstra betaling for et produkt, som i bedste fald er på højde med det, som er standard uden merpris hos andre flyselskaber. I værste fald er det dyrere produkt stadig under ruteselskabernes standardniveau," siger Kenneth Karskov og slår fast:
"Der er ingen tvivl om at ruteselskaberne giver langt den bedste komfort i luften, og ofte er det billigere selv at bestille flybilletter og hotel på nettet. Så det er faktisk muligt både at spare penge og sidde godt på den lange rejse. Samtidig får man fordelene ved selv at bestemme hvordan, hvorhen, hvornår og hvor længe man vil rejse."


FAKTA om sædeafstand:

· Når flybranchen taler om indretning af fly, taler man om konfiguration og seat pitch. To helt ens fly kan være konfigureret vidt forskelligt.

· Seat pitch er ikke det samme som benpladsen, men er derimod udtryk for afstanden mellem to sæder, målt til og fra det samme punkt på begge sæder. For eksempel fra forkanten af et sæde til forkanten af det næste sæde.

· Seat pitch måles i tommer. Da en tomme er det samme som 2,54 centimeter, betyder et seat pitch på fx 32 tommer, at afstanden mellem de to sæder er lidt over 81 centimeter.